L’escala cromàtica és la que consisteix a tocar totes les notes musicals (en el sistema europeu) de forma que entre nota i nota la distància tonal és la de mig to o un semitò. Com totes les escales, la podem tocar de forma ascendent i de forma descendent.
Jo sempre procuro que els meus alumnes pensin les notes com a sostinguts (#) quan la toquen de forma ascendent, i en bemolls (b) quan la toquen de forma descendent. És a dir:
Mi-Fa-Fa#-Sol-Sol#-La-La#-Si-Do-Do#-Re-Re#-Mi // (quan la toquem de forma ascendent)
Mi-Mib-Re-Reb-Do-Si-Sib-La-Lab-Sol-Solb-Fa-Mi // (quan la toquem de forma descendent)
Justament per això el llibre “El clarinet i jo Vol.3” fa èmfasi en no enharmonitzar les notes.
A continuació us deixo 2 vídeos que expliquen les posicions dels dits en l’escala cromàtica. Reitero que jo prefereixo pensar les notes pujant com a sostinguts (Fa# o La#) i baixant com a bemolls (Solb o Sib). No és el cas dels vídeos, però realment el que ens interessa és aprendre les posicions per poder fer l’escala cromàtica.




Per aprendre les claus del clarinet a ritme de rap……
Hits: 1774